Verantwoordelijkheid in eigen proces bijbrengen
Adres
Kindcentrum De Hoeksteen/ De Vlindertuin (m.i.v. december 2020)
Veldkampstraat 1/ Rochetstraat 4
3781 BM/ 3781CZ Voorthuizen
Postadres
Postbus 1
3780 BA Voorthuizen
Tel: 0342-472633
Mail: directie.hn@pcogv.nl
Informatie over Kinderdagopvang en BSO:
klantcontact@pcogv.nl
telefoon 0342-729120 (ma. t/m vr. van 8.00-12.30 uur)
Openingstijden
Maandag:
08.30-14.15 uur
Dinsdag:
08.30-14.15 uur
Woensdag:
08.30 – 12.30 uur
Donderdag:
08.30-14.15 uur
Vrijdag:
08.30 – 14.15 uur
groep 1 t/m 4: vanaf 12.00 uur vrij
De deur gaat om 8.20 uur open, om 8.30 beginnen we de dag in de groep.
Aanmelden
Klik hier om je aan te melden
De Hoeksteen kenmerkt zich door een eigentijds onderwijsconcept. Wij bieden passend onderwijs van nu, voor de maatschappij van morgen! Door het werken in units en ateliers bereiken we ieder kind zo optimaal mogelijk op zijn of haar niveau en leerstijl. Een unit is een inspirerende leeromgeving met keuzehoeken, stilwerkplekken, samenwerkplekken en instructieruimtes.
Elke unit bevat een aantal leeftijdsgroepen. Zo leren de kinderen op een natuurlijke manier veel van elkaar. Unit 1 bevat momenteel de groepen 1, 2, 3 en 4. Op deze leeftijd ontwikkelen kinderen zich razendsnel. In deze unit kunnen ze naar hartenlust spelend leren. De overgang van groep 2 naar groep 3 verloopt daardoor soepel, net als die naar groep 4. In unit 2 zitten de groepen 5 en 6. Juist in deze groepen is werken op het eigen niveau erg belangrijk. Kun je wat meer uitdaging gebruiken, dan kan dat. Heb je wat extra hulp nodig? Ook geen probleem. In unit 3 zitten de groepen 7 en 8. Daar wordt alvast toegewerkt naar de volgende stap in hun ontwikkeling: het voortgezet onderwijs.
De samenstelling van de units kan ook anders zijn, afhankelijk van leerlingaantallen en beschikbare uren van leerkrachten en onderwijsassistenten.
Waarom units?
De voordelen van het werken met units:
- Samenwerking: kinderen van verschillende leeftijden helpen en leren van elkaar.
- Omgaan met elkaar vergroot de sociale vaardigheden, wanneer kinderen met verschillende leeftijden bij elkaar zijn.
- Werken op eigen niveau: wanneer een leerling voor een vakgebied al verder is of juist extra oefening nodig heeft is dit binnen een unit eenvoudig te organiseren, doordat de instructies voor taal, lezen en rekenen plaatsvinden op dezelfde tijd. Hierdoor voelen alle kinderen zich op hun plaats.
- Leerlingen zitten niet de hele schooldag op dezelfde plek. Er is ruimte voor beweging en eigen keuzes door het werken in instructie-, of keuzelokaal.
Naast units werken we met ateliers. In een atelier gaan de kinderen op een uitdagende manier aan de slag met kunst, cultuur en techniek. Instructie vindt altijd plaats in kleine groepen. Kinderen leren hun eigen keuzes maken en prioriteiten stellen. Zij werken afwisselend individueel of samen.
Elke dag beginnen de kinderen met elkaar, in hun eigen unit, de basisgroep. In unit 1 luisteren ze samen in de kring naar een Bijbelverhaal, zingen met elkaar en delen met de eigen groep wat ze hebben beleefd. Daarna gaan ze uiteen in hun niveaugroep en krijgen ze instructie om aan het werk te gaan.
In unit 2 en 3 krijgen de kinderen na de dagopening hun eerste instructie of gaan ze zelfstandig werken aan de weektaak.
In atelier-tijd, ’s middags, is er tijd en ruimte om samen te spelen, te knutselen, dingen te leren en te ontdekken over de wereld binnen en buiten de school. Muziek, wereldoriëntatie, creatieve vakken en techniek staan centraal.
Aan het eind van de dag wisselen leerkracht en kinderen met elkaar uit hoe de dag is verlopen. Deze manier van reflecteren passen we ook toe aan het eind van de instructie. Wat was het doel van deze les, heb ik het behaald, hoe heb ik eraan gewerkt. Zo maken we de kinderen bewust van hoe ze gewerkt hebben en wat ze geleerd hebben.
De basisschooltijd is een belangrijke periode in de ontwikkeling van uw kind. Ons schoolconcept is erop gericht om kinderen te stimuleren, te motiveren en eigen verantwoordelijkheid bij te brengen. Belangrijke vaardigheden om verder te komen in het leven, naast rekenen en taal. Maar ook sociale vaardigheden zijn belangrijk. Daarom zetten we daar, naast ons educatieve programma, goed op in. De Kanjertraining, onderdeel van ons lesprogramma, helpt kinderen zich bewust te worden van hun gedrag en welk effect dat kan hebben op een ander.
Kanjerschool
Bij Kindcentrum De Hoeksteen krijgen de kinderen kanjertraining. Door de kanjertraining leren kinderen hoe ze een ‘kanjer’ moeten zijn. De leerkrachten hebben oog voor het individu en bouwen aan een relatie met elk kind op basis van wederzijds respect. De zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid van de kinderen stimuleren wij waar dat kan.
Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust en wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. Vertaald naar de kinderen:
- We vertrouwen elkaar
- We helpen elkaar
- Niemand speelt de baas
- Niemand lacht uit
- Niemand is of blijft zielig
Ons gebouw
We beschikken over basisgroeplokalen en hoeken/keuzelokalen. Ons huidige gebouw gebruiken we zo optimaal mogelijk. Er is veel ruimte, al is het traditioneel ingericht.
In januari 2021 betrekken we ons nieuwe gebouw locatie aan de Wikselaarseweg.
Als dit gereed is, kunnen we ons onderwijsconcept in de fysieke ruimte tot uiting te laten komen, in samenwerking met peuteropvang, kinderdagopvang en buitenschoolse opvang. Samen werken vanuit een visie als een team van leerkrachten, onderwijsassistenten en pedagogisch medewerkers is wat wij voor ogen hebben.
Het team
Het team bestaat uit 6 leerkrachten, die de leerlingen begeleiden in hun ontwikkeling. Sommigen hebben zich gespecialiseerd, zo is er bijvoorbeeld een intern begeleider, een interne coach opleidingen of ICT-coördinator. Daarnaast zijn er 3 onderwijsassistenten die de leerlingen begeleiden bij het zelfstandig werk en de leerkrachten ondersteunen bij de lessen. De teamleden ondersteunen elkaar door middel van coaching, intervisie en collegiale consultatie.
Naast de schoolleiding en de groepsleerkrachten maken ook een administratief-medewerkster en een conciërge deel uit van ons team. De coördinatie van de leerlingenzorg is ondergebracht bij de intern begeleider.
Hoe een kind zich ‘gemiddeld’ ontwikkelt en hoe wij daar op aansluiten is terug te vinden in onze ontwikkellijn.
Bekijk voor uitgebreide informatie ook onze schoolgids via de documentenbank.
Wat er gebeurt bij ons!
Schaatspret! Alle kinderen op de baan vandaag, wat een plezier!
Kinderopvangtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang. Een deel van de kosten van kinderopvang wordt vergoed. Zo maakt de overheid het voor ouders financieel mogelijk om werk en zorg te combineren. Voorwaarden kinderopvangtoeslag Je ontvangt alleen kinderopvangtoeslag als je […]
Via de nieuwsbrief houden we u op de hoogte van ontwikkelingen binnen het kindcentrum. In deze nieuwsbrief vindt u actuele nieuwsberichten, de agenda voor de komende maand en diverse mededelingen.